Uprawnienia instruktorskie FI(A)

Krótki opis.
Jest pierwszym uprawnieniem instruktora. Z uprawnieniem FI(A) można szkolić pilotów do licencji LAPL(A) i PPL(A), zarówno jeśli chodzi o kursy teoretyczne jak i praktyczne.

Wymagania wstępne.
1. Wiek 18 lat.
2. Posiadanie licencji PPL(A) i nalot dowódczy (PIC) 150 godzin (nalot ogólny 200 godzin), zdane egzaminy teoretyczne do licencji CPL(A) (AMC.FCL.1.470(b). Można nie mieć zdanych egzaminów teoretycznych do CPL(A), ale wtedy można szkolić pilotów tylko do LAPL(A) i nic więcej.
lub:
Posiadanie licencji CPL(A) lub ATPL(A) i nalot dowódczy (PIC) 100 godzin
3. Posiadanie nalotu 30 godzin na samolotach SEP, w tym co najmniej 5 godzin w okresie 6 miesięcy przed egzaminem kwalifikującym (FCL.930.FI lit. a).
4. Zdanie egzaminu kwalifikującego (zgodnie z JAR.FCL.1.330(f) i z Załącznikiem 3 do JAR.FCL.1.240) w okresie 6 miesięcy przed rozpoczęciem kursu FI(A), z instruktorem uprawnionym zgodnie z FCL.905.FI lit. i)
5. Posiadanie co najmniej 10 godzin dwusterowych wg przyrządów, w tym nie więcej niż 5 godzin na symulatorze FNPT II.
6. Posiadanie co najmniej 20 godzin przelotów (X-country), jako dowódca (PIC), w tym lot na trasie długości co najmniej 300NM, z dwoma lądowaniami z pełnym zatrzymaniem na dwóch różnych lotniskach.
7. Posiadanie co najmniej 15 godzin na typie lub klasie samolotu, na którym ma być prowadzone szkolenie.
8. Jeśli kandydat na instruktora posiada biegłość językową zgodnie z JAR.FCL.055, to może być szkolony po angielsku i może potem szkolić uczniów angielskojęzycznych.

Czas lotu.
Kurs praktyczny do uprawnienia FI(A) według wymagań Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) trwa przez minimum 30 godzin lotu. Są w to wliczone:
 Loty nadlotniskowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 14 godzin, w tym 1 godzina na samolocie akrobacyjnym na korkociągi ustalone i nienormalne położenia.
 Loty trasowe dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 8 godzin
 Loty nocne dwusterowe (z instruktorem FI.FI), 3 godzin
 Loty wg wskazań przyrządów (symulator FNPT II), 5 godzin.
Podczas lotów z „instruktorem instruktorów” (FI.FI), będziesz miał zaprezentowane, jak należy uczyć pilotażu, kołowania, procedur awaryjnych. Nauczysz się jak systematycznie z zgodnie z zasadami przygotowywać ucznia do lotu, jak uczyć lotów nawigacyjnych, także na małych wysokościach, jak oceniać poziom i postępy ucznia, jak uczyć lotów wg wskazań przyrządów, przeciągnięć, nauczysz się także jak instruować ucznia w jego lotach samodzielnych przez radio. Zostanie ci zaprezentowanie także nauczanie podejmowania nieszablonowych decyzji w warunkach stresu i deficytu czasu.
Lotnisko Watorowo jest wyposażone do lotów nocnych w stałą instalację oświetleniową, umożliwiającą przetrenowanie awarii oświetlenia. Cena godziny lotu zawiera opłaty za lądowania w Watorowie i wszelkie inne koszty.

Kurs teoretyczny.
Oprócz latania, będziesz musiał zaliczyć 125 – godzinny kurs teoretyczny z następujących przedmiotów: Proces uczenia się, Proces nauczania, Filozofia szkolenia teoretycznego i praktycznego, Techniki nauczania, Organizacja i metodyka, CRM, Administracja szkolenia, Pedagogika, Pierwsza pomoc, Przygotowanie naziemne, oraz tematy z przedmiotów do PPL(A).
Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminami wewnętrznymi w ośrodku. Egzamin jest zaliczony, gdy kandydat udzieli 75% prawidłowych odpowiedzi z każdego przedmiotu.

Kondycja psychofizyczna.
Badania co najmniej klasy 2, można mieć wyższą klasę 1.

Koszt.
Na całkowity koszt szkolenia składają się następujące rzeczy:
1. Egzamin kwalifikujący, około 2 godzin.
2. Kurs teoretyczny w formie ćwiczeń i wykładów, 125 godzin.
3. Kurs praktyczny instruktorski, 24 godziny lotu, 1 godzina na samolocie akrobacyjnym, 5 godzin w symulatorze FNPT II.
4. Egzamin z egzaminatorem ULC, około 2 godzin
5. Nadzorowana praktyka instruktorska, co najmniej 100 godzin. (opcja praktykowania w Adriana Aviation dla najlepszych kandydatów).

Do czego uprawnia FI(A).
Posiadając uprawnienie FI(A) można:
 szkolić kandydatów do licencji LAPL(A), PPL(A),
 szkolić do uprawnień SEP, za wyjątkiem samolotów complex,
 szkolić do uprawnień, które masz wpisane do swoje książki pilota, a które nie są wpisywane do licencji.

Dalsze możliwości, po otrzymaniu uprawnień FI(A).
Jak tylko wykonasz co najmniej 100 godzin lotów jako instruktor oraz będziesz miał udokumentowane nadzorowanie z ziemi minimum 25 lotów samodzielnych ucznia, zostanie zdjęte ograniczenie (R- restricted). Od tej pory będziesz w pełni samodzielnym instruktorem. Instruktor z tzw. R-ką nie może upoważniać ucznia do pierwszych lotów samodzielnych po kręgu i po trasie.
Nie przestawaj się uczyć. W Adriana Aviation jest możliwość zwiększania kwalifikacji i kompetencji instruktorskich.
Po uzyskaniu 500 godzin na samolotach danej kategorii, w tym 200 godzin instruktorskich, otrzymasz wpis do licencji FI.CPL i będziesz mógł nauczać kandydatów do licencji CPL(A).
Oprócz uprawnienia FI(A), uzyskać uprawnienie instruktora na klasę statków powietrznych jednosilnikowych CRI(A)(SPA)(SE), już po wykonaniu 300 godzin, w tym 30 jako PIC.
Dalej, jeśli latasz na samolotach MEP(L), to po zebraniu 30 godzin jako PIC, możesz zrobić uprawnienia instruktora CRI(A)(SPA)(M) i możesz wtedy szkolić na samolotach wielosilnikowych.
Jeśli latasz w IFR z licencją CPL(A), to po zgromadzeniu 200 godzin (z czego 50 może być na symulatorze FNPT II), możesz przystąpić do kursu i otrzymać uprawniania IRI(A). Wtedy możesz szklić pilotów na uprawnienie IR(A).
Po uzyskaniu …. godzin szkolenia jako FI(A), możesz zdać egzamin państwowy i otrzymać uprawnienia instruktora instruktorów FI.FI. W slangu lotniczym osoby z takim uprawnieniem nazywa się „nadinstruktorami” ;).

Uwaga końcowa o Adriana Aviation.
W Adriania Aviation pracują ludzie o znanym i szanowanym w świecie lotniczym autorytecie. Nasi instruktorzy latają w wojsku, w agrolotnictwie, w liniach lotniczych, w patrolowaniu granic, a także w zwykłych aeroklubach na szybowcach. Przez ponad 15 lat działalności ośrodka wykształciliśmy setki pilotów turystycznych i zawodowych, także instruktorów. Nasi absolwenci zasiadają jako kapitanowie wielu linii lotniczych. Przez nasz ośrodek przeszło wielu pilotów wojskowych, którzy zdobywali uprawnienia cywilne.
Jeśli zdecydujesz się na praktykę u nas, Ty i Twój uczeń możecie liczyć na wsparcie osobowe i sprzętowe, oraz kompetentną pomoc przy problemach na dowolnym etapie szkolenia. Podczas praktyki do zdjęcia FI(A)(R) nasz ośrodek wyznaczy Twojego instruktora nadzorującego.
Po jakimś czasie, nawet szkoląc gdzie indziej możesz przyjechać do nas na początku sezonu na konferencję BL/seminarium instruktorskie, dowiedzieć się aktualnych rzeczy, zdać egzaminy KWT, zrobić KTP metodyczne i po prostu spotkać się z kolegami.
Szkoleniami na symulatorze lotów opiekują się kapitanowie z linii lotniczych.
Kurs instruktorski może być realizowany na samolotach Cessna 150/172, Tecnam P2002JF. Zwłaszcza ważna jest możliwość szkolenia z korkociągów na samolocie Cessna 150 acro. Jest to bardzo ważne, żeby instruktor poznał charakterystyki właśnie tego popularnego samolotu, zamiast krótkiego lotu np. na akrobacyjnym Extra.

Opinia jednego z naszych instruktorów.

„Jako instruktor szybowcowy latałem sporo na akrobację na szybowcach, miałem akrobację podstawową na Zlinie 42M (korkociągi, pętle, wywroty, ranwersy). Wiedziałem, że statystycznie najwięcej wypadków zdarza się z instruktorem na pokładzie, podczas treningu sytuacji awaryjnych. Podczas kursu instruktorskiego, nie chciałem lecieć na starym Zlinie, a na nowej Extrze i tak bym nie wiedział o co chodzi. Wybrałem Cessnę 150 acro. Mocno się zdziwiłem jak wygląda z kabiny korkociąg na górnopłacie. Warto to było przetrenować na typie samolotu, na którym miałem potem sporo latać w szkoleniu i usługach. To był dobry pomysł. Od tamtej pory wiedziałem, że wbrew opinii pilotów, Cessna łatwo wchodzi i pięknie kręci korkociągi, a swoim uczniom potrafiłem przekazać tą wiedzę”.
Oprócz latania na kursie instruktorskim, będziesz miał możliwość dokładnego zapoznania się z dokumentami obsługi technicznej. Na miejscu możesz bezpośrednio porozmawiać z mechanikami, oraz z zarządzającym CAMO.

Gdybyś kiedyś przelatywał z uczniem i miał problem z samolotem, nasi mechanicy chętnie pomogą i natychmiast naprawią co potrzeba, na miejscu w magazynie mamy sporo części zamiennych.

Napisz maila a adres ht@adriana.com.pl lub zadzwoń do nas: (56) 686 78 67, przygotujemy dla Ciebie ofertę.
Albo - najlepiej przyleć do nas, z miłą chęcią odpowiemy na Twoje pytania i zrobimy lot kwalifikacyjny.
Czekamy na Ciebie Panie Instruktorze!

Plik do pobrania